Baru

Serangga berbahaya kepada saderi


Saderi adalah sayuran yang mudah ditanam dan sebenarnya terdapat di banyak kebun kerana kegunaan kulinernya yang banyak: ia sesuai untuk penggunaan segar dalam salad dan mencelupkan, dan sebagai perasa dalam penyediaan banyak hidangan seperti ragù, sup, dipukul dan kacang sayur.

Untuk sentiasa mempunyai saderi yang cantik dan sihat, langkah berjaga-jaga tertentu harus dipatuhi, seperti pengairan yang dilakukan dengan betul, persenyawaan seimbang dan juga pencegahan penyakit dan serangan parasit. Selalunya saderi di kebun sayur dituai secara beransur-ansur, secara beransur-ansur memotong tulang rusuk luaran dan bukannya keseluruhan tunggul dan ini bermakna bahawa setiap tanaman kekal di rimbunan bunga mereka untuk waktu yang lama dan terus terdedah kepada kesulitan untuk waktu yang lama.

Mari kita lihat secara khusus apakah parasit haiwan saderi dan bagaimana kita dapat membendung kerosakan dengan cara yang paling ekologi. Nasib baik, ada penyelesaian untuk kebun organik. Cukup pertama untuk mengetahui bagaimana mengenali kesukaran dan mengingat apa yang harus dilakukan, dan sering kali beberapa masalah diselesaikan atau dikurangkan pada masa yang sama dengan cara.

Penyakit berbahaya bagi saderi. Sebagai tambahan kepada serangga parasit, juga berguna untuk mengetahui penyakit yang paling biasa untuk tanaman saderi dan cara mencegahnya.

Lalat saderi

Lalat ini adalah dipteran yang pada tahap larva menggali terowong yang sangat tipis (juga disebut ranjau) di parenchyma daun. Walaupun namanya selain saderi, ia juga boleh mempengaruhi pasli. Pada akhir fasa larva, individu keluar dari daun untuk jatuh ke tanah dan pupate pada kedalaman sedikit, dan akhirnya berubah menjadi bentuk dewasa. Dalam setahun, lalat saderi dapat bertukar 4 generasi dan menghabiskan musim sejuk sebagai pupa yang dilindungi di dalam tanah. Daun yang ditambang mengambil perubahan warna yang tidak teratur dan anda dapat melihat alur melengkung yang digali oleh larva di dalam parenkim. Sekiranya berlaku serangan yang teruk, rawatan tanaman yang baik dengan Azadirachtin (minyak neem) biasanya sangat menentukan.

Penambang Amerika Selatan terbang

Menjadi lalat yang sangat polifagus, lalat Amerika Selatan ini juga menyerang saderi dan sayur-sayuran lain. Gejala serupa dengan yang dijelaskan di atas untuk lalat penimbun saderi, atau ranjau yang menyebabkan daun menguning, dan bahkan dalam kes ini, kemungkinan campur tangan dengan Azadirachtin. Sebagai alternatif untuk Azadircatina terdapat piretrum semula jadi, yang harus digunakan dengan membaca terlebih dahulu langkah berjaga-jaga untuk penggunaan yang ditunjukkan pada pembungkusan produk komersial yang dibeli.

Aphids

Aphid dari genus Dysaphis mereka boleh mempengaruhi saderi dengan gejala khas parasit ini, yang hidup di koloni lebat dan menyengat tisu tumbuhan untuk menyedut getah: keriting dan ubah bentuk daun, lebah madu lekat dan semut yang akan datang. Sebagai tambahan kepada pelbagai langkah pencegahan yang selalu berlaku, seperti perlindungan spesies serangga antagonis aphid yang berguna (kumbang, earwigs, chrysopes dan hoverflies) dan penggunaan ekstrak penghalau seperti cabai atau jelatang, adalah mungkin untuk membuat rawatan yang menentukan dengan Sabun Marseille dicairkan di dalam air.

Terricolous pada waktu malam

Noctuas (Agrotis spp) di tengah-tengah muncul antara bulan Jun dan Ogos, sementara mereka mempunyai musim yang lebih panjang di selatan. Kerosakan mereka adalah hakisan kolar tanaman, yang kemudiannya merosot. Pada simptom pertama, berguna untuk mencangkul semua anak pokok untuk mengeluarkan ulat yang bersarang di bawah tanah dan berhampiran tanaman.

Penggerek defoliator

Ngengat dewasa meletakkan telurnya di daun dan kerosakan disebabkan oleh larva penggerek yang pada awalnya tinggal di daun dan kemudian menembusi batang, juga menggemari serangan bakteriosis. Penggerek menghabiskan 4 generasi setahun dan pada saderi yang paling berbahaya adalah yang muncul dari bulan Ogos dan seterusnya, pada tanaman yang hampir menuai. Rawatan dengan Bacillus thuringiensis kurstaki adalah sah dan selektif.

Labah-labah bimaculate merah

Tungau labah-labah (Tetranychus urticae) adalah salah satu perosak tanaman sayur-sayuran yang paling kerap, terutamanya jika ditanam di terowong dan oleh itu juga boleh mempengaruhi saderi. Kehadirannya dapat dikenali untuk sarang laba-laba Syriceous yang mengelilingi tumbuh-tumbuhan dan untuk perubahan warna daun tertentu, tetapi untungnya tungau ini dapat dengan mudah dikeluarkan dengan rebusan bawang putih yang ditaburkan pada tanaman atau tepung batu yang ditaburkan dengan halus.

Mamestra

Ia adalah rama-rama yang menjadikan kubis sebagai pilihan utama, tetapi tidak merendahkan spesies lain seperti saderi, yang memakan daun pada tahap larva. Aktiviti mamestra berlaku pada waktu malam dan spesimen hampir tidak kelihatan pada waktu siang kerana bersembunyi di celah-celah tanaman. Seperti pada lepidoptera parasit lain, Bacillus thuringiensis kurstaki adalah produk yang paling ekologi dan disyorkan.

Siput

Kerosakan yang dihasilkan oleh siput pada tanaman saderi ditunjukkan oleh luka yang mendalam di sepanjang alur tulang rusuk (bahagian dalaman), yang mendedahkannya kepada jangkitan sekunder yang bersifat bakteria. Serangan paling besar dijumpai pada waktu hujan dan mempengaruhi tanaman muda dan yang lebih besar dan juga yang mengalami pelunturan dengan penyekat. Pelbagai cara telah dikembangkan untuk mengatasi siput, seperti penyebaran abu di sekitar tanaman, yang bagaimanapun berfungsi selagi abu tetap kering, perangkap bir terkubur dan diisi hingga ¾ (sehingga membuat slug jatuh ke dalam diri anda bersandar minum), atau penyiaran di sekitar tanaman besi ortofosfat, garam yang dibenarkan dalam pertanian organik. Topiknya dapat dijelajahi dalam artikel mengenai cara memerangi siput dan siput.

Nematod

Nematoda adalah bihun kecil dan spesies ini, Meloidogyne, menembusi di dalam tisu kortikal akar yang menyebabkan simpul. Sepanjang tahun ini, banyak generasi yang akan datang dan seekor betina bahkan dapat bertelur 1000 telur sekaligus. Dalam kes ini, perlu melakukan putaran besar dan, jika perlu, membuat solarisasi tanah, atau penutup tanah dengan filem lutsinar, yang memanaskan tanah, membunuh patogen tanah dengan panas. Dianjurkan juga menanam banyak marigold di sana-sini yang mempunyai kesan nematicidal tertentu dan sementara itu memberi kecantikan dan warna pada kebun.

Kolemboli

Springtails adalah serangga yang sangat kecil dan terdapat dua spesies yang mempengaruhi umbellifers dan juga saderi. Mereka melakukan erosi daun yang menyebabkan pengeringan dan aktif pada musim bunga (pada saderi yang baru ditransplantasikan) dan pada musim luruh. Oleh kerana mereka disukai oleh genangan kelembapan tanah, cara terbaik untuk mencegah kehadirannya adalah dengan mengatur tanah dengan baik, mungkin dengan pembentukan tempat tidur bunga yang membangkitkan penyaliran air berlebihan.

Bacaan menarik lain:


Video: 10 Serangga Beracun Paling Mematikan di Dunia (Januari 2021).